Jak dodać swoje produkty do Zakupów Google?
Popularność sprzedaży internetowej stale rośnie, a Google nie mogło pozostać obojętne na ten trend. Właśnie dlatego w wyszukiwarce pojawiła się funkcja prezentowania produktów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Jeżeli wpiszesz w Google nazwę laptopa albo zapytanie o buty czy lampkę biurkową, prawdopodobnie zobaczysz zdjęcia i ceny – bez wchodzenia w jakikolwiek link do strony. Na kartę produktu do danego sklepu zostaniesz przeniesiony po kliknięciu zdjęcia. Jest to rozwiązanie niezwykle wygodne dla kupujących. Nie trzeba nawet wchodzić w porównywarki, aby zobaczyć kilka interesujących propozycji w różnych cenach.
Narzędzia Google
Direct answers
Direct answers to bezpośrednia odpowiedź na pytanie wyświetlana przez Google ponad wynikami wyszukiwania. Okienko może zawierać definicje, daty, dane liczbowe i inne informacje, które chce poznać osoba wpisująca zapytanie zaczynające się od „co to...”, „czym jest…”, „kiedy…” itp. Dzięki direct answers użytkownik nie musi tracić czasu na sprawdzanie kolejnych linków, gdyż odpowiedź jest widoczna bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Pojęcie direct answers jest często stosowane zamiennie z featured snippets, choć różnią się one obecnością linku do źródła informacji.
Google Maps
Google Maps to usługa Google, która pozwala na odszukanie wybranego punktu na mapie, wyznaczenie trasy lub znalezienie najbliższych usługodawców. Z Google Maps można korzystać na wiele sposobów – w formie aplikacji na telefonie, za pośrednictwem oficjalnej strony lub w innych witrynach, gdzie Google Maps jest dodane w formie ramki lub modułu. Google Maps jest także ważną częścią pozycjonowania, gdyż mapy pojawiają się w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne wraz z adresami i danymi firm.
Zakupy Google
Google Zakupy to usługa oferowana w ramach Google Ads. Sprzedawca może za jej pomocą promować swoje produkty nad wynikami wyszukiwania, w formie kart ze zdjęciem, nazwą i ceną. Po kliknięciu w kartę użytkownik wyszukiwarki jest przenoszony na stronę sklepu. Sprzedawca ma także możliwość korzystania z remarketingu dynamicznego – ponownego reklamowania elementów oferty osobom, które wcześniej oglądały dany produkt. Aby sprzedawać za pomocą Google Zakupy należy zintegrować sklep z Google Ads oraz Google Merchant Center.
Google Grafika
Google Grafika to narzędzie dostępne w wyszukiwarce Google, za pomocą którego użytkownik może znaleźć zdjęcia, obrazy i inne grafiki zgodne z wpisaną frazą kluczową. Jest ono również wykorzystywane w pozycjonowaniu stron. Optymalizacja obrazów zgodnie z wytycznymi Google zwiększa szansę na to, że zdjęcia widoczne na stronie pojawią się wysoko w graficznych wynikach wyszukiwania i zachęcą użytkowników do kliknięcia. Aby było to możliwe należy zadbać przede wszystkim o wysoką jakość obrazów, odpowiedni tytuł oraz opis alternatywny.
Featured snippets
Featured snippets to fragment treści strony internetowej wyświetlany przez Google w ramce ponad standardowymi wynikami wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik może natychmiast przeczytać całość lub część odpowiedzi na zadane pytanie bez klikania w linki do stron podanych przez wyszukiwarkę. Featured snippets zwykle zawiera zwięzłą informację, zdjęcie oraz odnośnik do witryny, z której pochodzi fragment. Dodanie strony do featured snippets może zwiększyć ruch w serwisie, choć zdarza się również, że ilość odwiedzających spada.
Sprzedaż przez Zakupy Google
A jak wyglądają Zakupy Google od strony sprzedawcy? Aby móc z nich korzystać należy założyć konto Google Ads (dawniej Google AdWords). Reklama produktowa jest częścią usługi Ads i sterowanie kampaniami odbywa się właśnie za pomocą tego samego panelu. Dodatkowo należy założyć konto w Google Merchant Center i zintegrować obie usługi (Ads oraz Merchant) ze swoim sklepem. Dzięki temu Google będzie wiedziało, jakie produkty w danym momencie posiadasz i jakie ceny proponujesz.
Z Google Merchant Center można korzystać na kilka sposobów – dla osób, które nie radzą sobie z bezpośrednią integracją sklepu i Merchanta stworzono opcję aktualizowania magazynu za pomocą dokumentów Google Docs.
Zakupy Google są częścią Ads, a to oznacza, że jest to usługa wyłącznie płatna. Nawet najbardziej skuteczne pozycjonowanie strony sklepu internetowego nie sprawi, że produkty będą się wyświetlały w takiej formie bez wnoszenia opłaty. Model rozliczania również jest taki jak w Ads – stawki są regulowane automatycznie na podstawie kilku czynników, m.in. popularności zapytania konkurencji oraz jakości oferty sklepu.
Kiedy opłaca się korzystać z Google Shopping?
Google przedstawia swoją obsługę jako znakomite rozwiązanie dla sprzedawców, ale nie zawsze usługa ta jest tak samo opłacalna – czasem lepiej zainwestować te same środki w tradycyjne pozycjonowanie. Zakupy Google sprawdzają się najlepiej, kiedy oferujesz konkretne produkty o nazwie, którą może wpisać użytkownik (np. model laptopa) i proponujesz atrakcyjne ceny. Wówczas szansa na wysoką konwersję jest duża.
Znacznie trudniej jest osiągnąć zwrot z inwestycji w Google Zakupy, proponując asortyment wyszukiwany po ogólnych frazach, takich jak „piżamy damskie”, „obuwie męskie letnie” itd. W takim przypadku wiele płatnych kliknięć to wejścia użytkowników, którzy chcą tylko lepiej obejrzeć produkt, a następnie opuszczają sklep, by pooglądać pozostałe wyniki z Zakupów Google.