Featured snippets - co to jest i jak się tam znaleźć?
Z perspektywy użytkownika Google, featured snippets to bardzo praktyczna funkcja. Wyświetla ona dodatkową, wyróżnioną ramkę ponad wynikami wyszukiwania, a w niej najtrafniejszą (zdaniem Google) odpowiedź na pytanie zadane przez usera. Featured snippets często podaje definicje oraz odpowiada na pytania „co”, „kto”, „gdzie” i „jak”. Wraz z odpowiedzią użytkownik dostaje linka do pełnej treści artykułu oraz pasujące zdjęcie.
Pojęcie featured snippets często jest używane zamiennie z terminem direct answers, choć intencja twórców wyszukiwarki jest nieco inna. W ścisłym ujęciu direct answers również oznacza dodatkową ramkę z odpowiedzią, ale w tym wypadku nie wyświetla się link do żadnej strony, a jedynie sama informacja, której szukał użytkownik (np. na pytanie o to, ile lat ma Bill Gates, otrzymasz w odpowiedzi konkretną liczbę, datę urodzenia i zdjęcie twórcy Microsoftu).
Narzędzia Google
Direct answers
Direct answers to bezpośrednia odpowiedź na pytanie wyświetlana przez Google ponad wynikami wyszukiwania. Okienko może zawierać definicje, daty, dane liczbowe i inne informacje, które chce poznać osoba wpisująca zapytanie zaczynające się od „co to...”, „czym jest…”, „kiedy…” itp. Dzięki direct answers użytkownik nie musi tracić czasu na sprawdzanie kolejnych linków, gdyż odpowiedź jest widoczna bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Pojęcie direct answers jest często stosowane zamiennie z featured snippets, choć różnią się one obecnością linku do źródła informacji.
Google Maps
Google Maps to usługa Google, która pozwala na odszukanie wybranego punktu na mapie, wyznaczenie trasy lub znalezienie najbliższych usługodawców. Z Google Maps można korzystać na wiele sposobów – w formie aplikacji na telefonie, za pośrednictwem oficjalnej strony lub w innych witrynach, gdzie Google Maps jest dodane w formie ramki lub modułu. Google Maps jest także ważną częścią pozycjonowania, gdyż mapy pojawiają się w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne wraz z adresami i danymi firm.
Zakupy Google
Google Zakupy to usługa oferowana w ramach Google Ads. Sprzedawca może za jej pomocą promować swoje produkty nad wynikami wyszukiwania, w formie kart ze zdjęciem, nazwą i ceną. Po kliknięciu w kartę użytkownik wyszukiwarki jest przenoszony na stronę sklepu. Sprzedawca ma także możliwość korzystania z remarketingu dynamicznego – ponownego reklamowania elementów oferty osobom, które wcześniej oglądały dany produkt. Aby sprzedawać za pomocą Google Zakupy należy zintegrować sklep z Google Ads oraz Google Merchant Center.
Google Grafika
Google Grafika to narzędzie dostępne w wyszukiwarce Google, za pomocą którego użytkownik może znaleźć zdjęcia, obrazy i inne grafiki zgodne z wpisaną frazą kluczową. Jest ono również wykorzystywane w pozycjonowaniu stron. Optymalizacja obrazów zgodnie z wytycznymi Google zwiększa szansę na to, że zdjęcia widoczne na stronie pojawią się wysoko w graficznych wynikach wyszukiwania i zachęcą użytkowników do kliknięcia. Aby było to możliwe należy zadbać przede wszystkim o wysoką jakość obrazów, odpowiedni tytuł oraz opis alternatywny.
Featured snippets
Featured snippets to fragment treści strony internetowej wyświetlany przez Google w ramce ponad standardowymi wynikami wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik może natychmiast przeczytać całość lub część odpowiedzi na zadane pytanie bez klikania w linki do stron podanych przez wyszukiwarkę. Featured snippets zwykle zawiera zwięzłą informację, zdjęcie oraz odnośnik do witryny, z której pochodzi fragment. Dodanie strony do featured snippets może zwiększyć ruch w serwisie, choć zdarza się również, że ilość odwiedzających spada.
Jak dodać swoją stronę do featured snippets?
Featured snippets może przynieść istotne korzyści z punktu widzenia pozycjonowania strony. Jest to bowiem „pozycja zero” – znajdująca się ponad standardowymi wynikami wyszukiwania. W ten sposób możesz wyprzedzić konkurencję, która mocno trzyma się najwyższych miejsc.
Co zrobić, żeby Google wyróżniło fragment Twojej strony? Przede wszystkim musisz stworzyć artykuł, który rzeczywiście będzie zawierał w zwięzłej formie odpowiedź na zadane pytanie. Warto też umieścić w tekście treść pytania potencjalnie zadanego przez użytkownika. Pytanie to może się znaleźć także w tytule artykułu.
Za pomocą featured snippets nie da się jednak ominąć klasycznego SEO. Pozycjonowanie i tak jest niezbędne, gdyż Twoja strona musi znaleźć się przynajmniej na pierwszej stronie wyników, aby Google uznało jej treści za wystarczająco wartościowe do umieszczenia w featured snippets.
Jak funkcja featured snippets wpływa na ruch na stronie?
Featured snippets może pomóc stronie, która znajduje się poniżej pierwszych trzech wyników, ale zdarza się też, że takie wyróżnienie obniża ruch na stronie. Ta druga sytuacja ma miejsce wtedy, gdy wyciągnięta z Twojego tekstu definicja okazuje się na tyle trafna, że użytkownicy nie widzą powodu, by klikać w dołączony link. Na szczęście z featured snippets można też zrezygnować, umieszczając w kodzie strony znacznik <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>.