Jak wykorzystać Google Grafika do promocji witryny?
Google Grafika to proste w obsłudze narzędzie do wyszukiwania obrazów, które dostępne jest w samej wyszukiwarce – wystarczy kliknąć na zakładkę Grafika, aby z niego skorzystać. Jeśli często działasz w sieci, z pewnością dobrze je znasz, ale czy wiesz, że można wykorzystać graficzne wyniki do promocji swojej strony?
Google Grafika działania podobnie, jak klasyczne wyniki wyszukiwania. Obrazy są wyświetlane na podstawie rankingu tworzonego przez wyszukiwarkę. To oznacza, że umiejętne pozycjonowanie grafik może sprawić, że to właśnie obrazy pochodzące z Twojej strony pojawią się na górze listy wyników.
Narzędzia Google
Direct answers
Direct answers to bezpośrednia odpowiedź na pytanie wyświetlana przez Google ponad wynikami wyszukiwania. Okienko może zawierać definicje, daty, dane liczbowe i inne informacje, które chce poznać osoba wpisująca zapytanie zaczynające się od „co to...”, „czym jest…”, „kiedy…” itp. Dzięki direct answers użytkownik nie musi tracić czasu na sprawdzanie kolejnych linków, gdyż odpowiedź jest widoczna bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Pojęcie direct answers jest często stosowane zamiennie z featured snippets, choć różnią się one obecnością linku do źródła informacji.
Google Maps
Google Maps to usługa Google, która pozwala na odszukanie wybranego punktu na mapie, wyznaczenie trasy lub znalezienie najbliższych usługodawców. Z Google Maps można korzystać na wiele sposobów – w formie aplikacji na telefonie, za pośrednictwem oficjalnej strony lub w innych witrynach, gdzie Google Maps jest dodane w formie ramki lub modułu. Google Maps jest także ważną częścią pozycjonowania, gdyż mapy pojawiają się w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne wraz z adresami i danymi firm.
Zakupy Google
Google Zakupy to usługa oferowana w ramach Google Ads. Sprzedawca może za jej pomocą promować swoje produkty nad wynikami wyszukiwania, w formie kart ze zdjęciem, nazwą i ceną. Po kliknięciu w kartę użytkownik wyszukiwarki jest przenoszony na stronę sklepu. Sprzedawca ma także możliwość korzystania z remarketingu dynamicznego – ponownego reklamowania elementów oferty osobom, które wcześniej oglądały dany produkt. Aby sprzedawać za pomocą Google Zakupy należy zintegrować sklep z Google Ads oraz Google Merchant Center.
Google Grafika
Google Grafika to narzędzie dostępne w wyszukiwarce Google, za pomocą którego użytkownik może znaleźć zdjęcia, obrazy i inne grafiki zgodne z wpisaną frazą kluczową. Jest ono również wykorzystywane w pozycjonowaniu stron. Optymalizacja obrazów zgodnie z wytycznymi Google zwiększa szansę na to, że zdjęcia widoczne na stronie pojawią się wysoko w graficznych wynikach wyszukiwania i zachęcą użytkowników do kliknięcia. Aby było to możliwe należy zadbać przede wszystkim o wysoką jakość obrazów, odpowiedni tytuł oraz opis alternatywny.
Featured snippets
Featured snippets to fragment treści strony internetowej wyświetlany przez Google w ramce ponad standardowymi wynikami wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik może natychmiast przeczytać całość lub część odpowiedzi na zadane pytanie bez klikania w linki do stron podanych przez wyszukiwarkę. Featured snippets zwykle zawiera zwięzłą informację, zdjęcie oraz odnośnik do witryny, z której pochodzi fragment. Dodanie strony do featured snippets może zwiększyć ruch w serwisie, choć zdarza się również, że ilość odwiedzających spada.
Jak wykorzystać graficzne wyniki do promocji strony?
Aby obrazy wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania należy zadbać o ich optymalizację. Duże znaczenie ma wszystko to, co wiąże się z tekstem wokół grafik. Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem samych zdjęć, ale nadal potrzebuje pewnego wsparcia. Właśnie dlatego powinieneś:
- Zadbać o odpowiednie nazwy plików – lepiej nazwać zdjęcie kurtka-zimowa.jpeg niż lk12j3.jpeg. Zwróć też uwagę, że wyrazy „kurtka” i „zimowa” zostały oddzielone myślnikiem, a nie podkreślnikiem. Znak „_” może utrudniać interpretację tekstu, bo sprawia, że wyrazy są traktowane jako całość.
- Uzupełnić opisy alternatywne – w kodzie odpowiada za to atrybut alt, a w CMS-ach zwykle można znaleźć odpowiednią rubrykę w galerii. Opis alternatywny powinien w naturalny sposób przedstawiać to, co znajduje się na zdjęciu, np. „gruba męska kurtka zimowa marki X”.
- Tytuł, opisy i teksty na stronie – dobrym pomysłem jest także uzupełnienie pozostałych atrybutów zdjęcia, czyli jego tytułu na stronie i opisu. Dodatkowo warto zadbać o to, żeby zdjęcia i teksty w serwisie były spójne. Google ocenia trafność graficznych wyników wyszukiwania również na podstawie kontekstu.
Pamiętaj, że Google chce zawsze wyświetlać najlepsze wyniki, a to oznacza, że grafika powinna mieć też odpowiednią jakość, co w praktyce oznacza głównie wysoką rozdzielczość zdjęcia.
Kompromis między graficznymi a tekstowymi wynikami
Narzędzie Google Grafika może istotnie wspomóc pozycjonowanie strony, przyciągając osoby wyszukujące zdjęcia. Niemniej zwykłe wyniki wyszukiwania są zazwyczaj ważniejszym źródłem ruchu,co warto mieć na uwadze podczas optymalizowania grafik – zwłaszcza ich rozmiaru. Twórca strony lub pozycjoner powinien znaleźć kompromis i tak skompresować obrazy, aby zachowały dobrą rozdzielczość, ładnie prezentowało się na stronie i jednocześnie nie ważyły zbyt wiele.